Choco

Ik had gisteren namiddag vrij. Niet om te gaan kerstshoppen. Het had gekund nu de Sint is vertrokken maar ik had iets beters te doen. Ik ging naar een bedrijf gespecialiseerd in het bouwen van relaties. Nee geen relatiebureau. Zeg ook niet zomaar reclamebureau.

Een coöperatieve onderneming die staat voor verbinding, passie, aandacht en oorspronkelijkheid. Mijn gesprekspartner had mijn stukje over Systemisch denken gelezen en gebruikt opstellingen in het werken met organisaties. Hij deed al een opstelling met een politieke partij en liet de voorzitter zelf voelen hoe de verschillende actoren ten opzichte van elkaar bewegen.

Zoals de mens op zoek gaat naar zichzelf en daar naar de waarheid zoekt, doen bedrijven dat ook. Zeker de bedrijven van de toekomst. Kijken naar wat je drijft, droomt en wilt bereiken is voor iedereen belangrijk. Mensen en organisaties willen leren en groeien en dat doe je in verbinding met anderen. Je neemt maar iets aan als je goed geholpen wordt, als je gelooft wat de ander zegt en als je voelt dat het echt is.

Een coach kan je helpen antwoorden te vinden op de vragen;

  1. Wie ben je ?
  2. Wat kan je ?
  3. Wat wil je ?
  4. Welke stappen ga je zetten om je doel te bereiken?

 Een organisatie kan zich ook laten begeleiden om antwoorden te vinden.

  • Wat is de kernkracht? Hoe zit het met het DNA van de organisatie? In een veranderende wereld moet dat DNA af en toe eens vernieuwd worden zodat de kern het kloppend hart en kompas blijft.
  1. Waarom doe je wat je doet?
  2. Wat wil je bereiken?
  3. Hoe ga je dat doen?
  • Als het DNA weer op punt staat, moet erover gesproken worden. Het werk wordt levend door een project, een campagne, een naam,.. Er komt begrip en beleving van de waarden en je krijgt veranderingsgedrag.
  • De hele communicatie wordt aangepast. Structuren, tools, methodieken en veel meer.
  • Uiteindelijk weet je wie je moet aanwerven en hoe je mensen moet begeleiden en coachen omdat iedereen weet wat er wordt verwacht. Medewerkers kiezen bewust om deel uit te maken van de organisatie en worden echte ambassadeurs.

Niet slecht voor een bedrijf dat is genoemd naar iets dat ik vroeger altijd op mijn boterham smeerde. Ik ben fan. Ze zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen en werken zo mee aan de bedrijven van de toekomst.

 

 

Advertenties

2 reacties op ‘Choco

  1. Hoi Annemie. Choco doet goed werk! Op een heel leuke manier. Een van de stichters is de zoon van een gepassioneerd Bewegingsman. Het bloed kruipt waar…… En het bloed ververst dus duidelijk. Mee met hun tijd. Een mooi voorbeeld voor de vakbond van vandaag? .

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    >

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s